Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Cât de dăunătoare este, de fapt, expunerea copiilor la ecrane?

comentarii

Imagine de Andi Graf de la Pixabay
Pandemia de anul trecut a schimbat radical dinamica regulilor dintr-o familie. Dintre toate limitele și regulile pe care părinții le-au impus copiilor însă, cea referitoare la expunerea la ecrane a suferit schimbări semnificative și a fost intens dezbătută în media și pe rețelele de socializare. Deși fiecare familie avea propria viziune asupra timpului acceptabil petrecut de copii la ecrane, cei mai mulți părinți încercau să limiteze acest interval de timp. 

 

După închiderea unităților de învățământ, mulți dintre părinți au fost nevoiți să lucreze de acasă, peste 8 ore pe zi, timp în care să îngrijească și unul sau mai mulți copii mici. Astfel, o relaxare a regulilor privitoare la ecrane a fost necesară, ca aceștia să își poată duce la bun sfârșit toate responsabilitățile. 

 

Astfel, copiii s-au văzut puși în fața unei situații complet noi: nu numai că nu li se interzicea accesul la ecrane, ba chiar era, în unele cazuri, încurajat, în așa fel încât adulții să poată participa, de exemplu, la ședințe online.

 

Dezbaterea asupra timpului petrecut de copii în fața televizorului, tabletei, calculatorului sau telefonului precede cu mult focarul de coronavirus. Academia Americană de Pediatrie susține că părinții ar trebui să interzică accesul la orice fel de ecrane (cu excepția conversațiilor video) copiilor mai mici de 18 luni. Potrivit acestor specialiști, copiii cu vârsta de până la vârsta de cinci ani au voie cel mult o oră pe zi la ecrane, timp în care pot urmări programe de calitate alături de un părinte, iar recomandările pentru copiii peste 6 ani sunt similare. Organizația Mondială a Sănătății a emis în luna aprilie a anului 2019 un ghid similar.

 

 De ce să limităm accesul la ecrane?

 

Copiii care nu sunt expuși la ecrane (televizor, computer, telefon mobil, tabletă etc) sunt mai sociabili, motiv pentru care specialiștii recomandă petrecerea unui interval de timp cât mai redus în fața ecranelor. 

 

Copiii care petrec prea mult timp în fața televizorului sau computerului sunt predispuși la obezitate infantilă, tulburări de vedere și de comportament, dar și scăderea capacității de concentrare. Mai mult decât atât, mulți cercetători au atras atenția asupra faptului că utilizarea excesivă a acestor dispozitive creează dependență și poate conduce la comportamente antisociale.  

 

Când vine vorba de utilizarea dispozitivelor electronice, părinții trebuie să limiteze folosirea acestora, iar copilul să aibă acces la ele, însă într-o manieră responsabilă și controlată, doar ca mod de divertisment ocazional și fără a neglija mișcarea în aer liber și interacțiunea cu alte persoane.

 

Expunerea moderată la ecrane poate fi utilă în această perioadă, pentru a combate singurătatea resimțită de copil, însă cel mic are nevoie de ajutor în gestionarea acestei activități. Astfel, adulții pot stabili întâlniri online de joacă pentru copil, alături de alți prieteni. Totuși, având în vedere că cei mici nu sunt obișnuiți să se joace așa, vor avea nevoie, probabil, de o structurare a activităților sau de idei concrete de petrecere a timpului împreună. 

 

Dacă alegeți să le permiteți copiilor accesul la dispozitive electronice trebuie să aveți în vedere ca această activitate să nu interfereze cu programul celor mici sau al celorlalți membri ai familiei. Spre exemplu, copiii trebuie să știe când trebuie să păstreze liniștea în timpul unei ședințe a părinților sau când fratele mai mic doarme. 

 

Nu înlocuiți interacțiunea cu ecranele. Atunci când vă jucați, când pregătiți masa, când îl hrăniți sau îi faceți baie, vorbiți cu copilul, opriți televizorul, lăsați telefonul și închideți tableta. Concentrați-vă atenția doar asupra lui. În cazul în care copilul este suficient de mare pentru a putea ajuta la treburile casnice, îl puteți implica în realizarea lor.

 

De asemenea, chiar dacă le permiteți copiilor să se uite mai mult timp la televizor, să se joace mai mult la computer sau pe tabletă, trebuie stabilit totuși un interval de timp care nu va fi depășit. Atunci când copilul a depășit intervalul de timp agreat pentru utilizarea ecranelor, îi puteți direcționa atenția spre alte jocuri, care să-i capteze interesul și să îi favorizeze dezvoltarea, precum jocurile de construcție, desenul, modelarea cu plastilină sau decupajul.

 

În plus, este indicat, pe cât posibil, să vă uitați împreună cu copiii la televizor sau să folosiți împreună dispozitivele electronice, pentru a le explica celor mici ce văd.  

 

O limită importantă pe care este necesar să o stabiliți atunci când copiii folosesc dispozitivele electronice este evitarea căștilor audio, din rațiuni legate de sănătatea fizică a celor mici. 

 

Cu toate că există o serie de temeri justificate legate de dependența sau izolarea socială ca fenomene influențate de folosirea dispozitivelor electronice, studiile realizate de-a lungul timpului au vizat doar situațiile de utilizare excesivă. Cu toate acestea, tehnologia nu are numai efecte nedorite, ci poate dezvolta capacități cognitive și metacognitive, ba mai mult, se poate dovedi un bun instrument de comunicare cu cei dragi, mai ales în condiții speciale, precum pandemia. 

 

Imagine de Andi Graf de la Pixabay