Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Preșcolarii și pandemia: modalități practice de a-i face să învețe

comentarii

pexels-pixabay-159533
Pe timp de pandemie, multe grădinițe oferă un program educațional online, sub formă de fișe pe care părinții trebuie să le printeze, idei de jocuri, cântecele sau diverse sugestii de activități. Dacă învățarea online nu funcționează sau copilul refuză să participe la întâlnirile online cu grupa lui, poți încerca un alt tip de program educativ pentru cel mic. Implică-l mai mult în activități casnice, care îi vor dezvolta abilități de viață practică, ce îl vor ajuta și dincolo de pandemie.

 

Înainte de pandemie, educatoarele de la grădiniță aveau grijă ca cei mici să se bucure de activități creative mai multe ore pe zi, să fie variate, să învețe știință, abilități de socializare, activități matematice, exerciții fizice și multe altele. Din luna martie a anului trecut, multe dintre aceste responsabilități au revenit părinților, în timp ce aceștia au fost nevoiți să lucreze în continuare full-time, dar de acasă.

 

Educația la domiciliu în timpul crizei Covid-19, în special în cazul copiilor mai mici, provoacă părinților anxietate și resentimente, însă aceștia ar trebui să rămână calmi, atenți și disponibili din punct de vedere emoțional pentru copiii lor, în acest moment dificil.

 

Educația informală, soluția în pandemie

 

Educația poate insă lua forme diferite, nu neapărat cea formală, de la grădiniță. Gândește-te, în primul rând, care sunt pasiunile tale. Spre exemplu, dacă te pasionează fotografia, grădinăritul, pictura sau yoga, ai putea să îi explici copilului tău principiile de bază ale fiecăreia dintre aceste activități. De asemenea, ar putea învăța cum se pliază rufele, cum se pun la spălat, cum se face curățenia sau cum se așează hainele în șifonier.

 

Este mult mai important pentru bunăstarea emoțională a membrilor familiilor să aleagă ceea ce se simt capabili să facă, mai degrabă decât să respecte regulile stricte de învățare digitală stabilite de grădinițele unde sunt înscriși copiii”, a spus Erica Komisar, asistent social, psihanalist și expert parental din New York, pentru CNN.

 

Dacă, la început, învățarea online poate fi interesantă și captivantă pentru copiii mici, în cele din urmă poate deveni frustrantă, pentru că preșcolarii au un timp de atenție mai mic decât școlarii sau adolescenții, iar apelurile pe Zoom sau Google Meet pot fi frustrante, deoarece își văd prietenii pe un ecran, dar nu se pot juca cu aceștia. Și, așa cum este cazul majorității preșcolarilor, întâlnirile zilnice devin ceva neplăcut.

 

În calitate de părinte al unui preșcolar de 3 ani și psiholog, vă pot spune că încercarea de a efectua un apel Zoom cu 15 copii de 3 ani nu este ușoară. Aceste apeluri sunt adesea haotice și confuze, iar copiilor le este greu să se concentreze. Cea mai importantă parte a vieții unui preșcolar sunt mediul social și interacțiunile dintre un grup de colegi”, a spus Daniel Selling, psiholog.

 

Un raport din 2018 al Alianței pentru Copilărie, o organizație americană non-profit care pledează pentru mai puțin timp petrecut de copii în fața ecranelor și mai mult timp de joacă, susține ideea lui Selling. „Jocul susține dezvoltarea părților mai sofisticate ale creierului, care sunt necesare pentru formele superioare de cunoaștere și pentru autoreglarea emoțiilor noastre”, se arată în raport.

 

Timpul de calitate împreună, o oportunitate de învățare

 

Fie că jucați împreună Scrabble și copilul învață astfel cuvinte noi, că jucați ping-pong sau chiar un joc de cărți, distracția din timpul acestor momente poate fi cheia pentru a petrece timp de calitate împreună, din care cel mic să și învețe diverse lucruri noi.

 

Aproape toate treburile casnice pot fi transformate într-un joc educativ. Coacerea prăjiturilor, de exemplu, este o modalitate de a învăța noțiuni de matematică și chimie, numărând ouăle, învățând despre unitățile de măsurare și nivelurile de căldură. Grădinăritul poate ține loc de lecțiile de botanică și știinte. Copiii află legile naturii, învață cât de valoroasă este mâncare și se responsabilizează cu privire la îngrijirea plantelor.

 

Chiar și cu copiii mai mari, părinții trebuie să fie atenți să nu-i copleșească cu munca academică într-un moment în care se confruntă cu o mare cantitate de stres emoțional„, a explicat Komisar.

 

Este timpul să ne concentrăm asupra bunăstării emoționale a copiilor noștri și să redefinim succesul școlar în timpul Covid-19, dar și modul în care ne adresăm nevoilor lor, care va influența cât de bine se adaptează ca adulți.

 

Indiferent dacă este vorba de gătit sau grădinărit, organizare sau spălăt, implicarea copilului mic în treburile casnice poate fi o activitate relaxantă și te poate ajuta, de asemenea, la reducerea volumului de muncă. Totodată, copilul deprinde astfel abilități de viață pe care copilul tău le va folosi mult timp după încheierea acestei pandemii.